Det är en mängd detaljer att tänka på om man ska byta bottenplatta och ändå få det att se rätt ut.

1949-01-18 ch-nr 093130 kom försänkningen i bottenplattan för bättre benutrymme i baksätet.

1949-05-01 Ch-nr 091914 till 1951-04-06 Ch-nr 1-0244002
Varmluftspjällen får nu dubbla vajrar, tidigare bara vajer på ena sidan.
Chokehandtag på ramtunnel.
Inga fästpluttar till gummimattorna utan mattorna ligger lösa.
Växellådsfästet är sk puckfäste fram till 1952-10-01 ch-nr 1-0397022 ”Crash box” växellåda.
Efter ch.nr. 1-0 158 253 1 april 1951 hydrauliska bromsar standard på cab- och exportmodellen.

1951-04-06 Ch-nr 1-0244003
Moderna teleskopstötdämpare infördes bak så nu blev det nya fäste för detta.

Efter ch.nr. 1-0 296 592  1951-10-25 är det förstärkta domkraftsfästena.
8 mm bränslerör fram till 1952-10-01 ch,nr 1-0397 023
Handbromswirejustering framme vid änden på ramtunneln.

Mellan 1952-10-01 ch.nr. 1-0 397 023 till 1955-08-04 ch.nr. 1-0 929 746
Chokehandtaget uppe på instrumentbrädan och då är röret till chokevajern längre fram i ramtunnel.
Värmereglaget blir ett vred istället som man snurrar på men sitter kvar bakom handbromsen.
Skruvfäste till främre växellådsfästet 1952 oktober då det sitter ”split case” växellåda fram till 1960.
Snäppfästen till gummimattorna.
6 mm bränslerör
Handbromswirejustering framme vid änden på ramtunneln.

1951-04-061951 Ch-nr 1-0244003 till någon gång mellan juli-augusti 1954 har bakre stötdämpartornen inga hål i gjutningen.

Mellan 1955-08-04 ch.nr. 1-0 929 746 till 1957-07-31  ch.nr. 1-1 600 440 då sista ovalen tillverkas.
Metallpluttar som man trär över gummimattorna för att hålla mattorna på plats.
Värmeratten flyttas fram till bredvid växelspaken.
Handbromswirejustering vid handbromsspaken.
Ny modell på sätesskenorna med fler justeringslägen 7 st mot tidigare 2 st

1957-08-01 försvann rullgasen och blev istället en vanlig gaspedalplatta.

1957-12-02 svetsat stop till bromspedalen, tidigare en lös bultad plåtprofil.

1958-11-20 svetsade öglor till sprinten som håller gaspedalen.

1959-01-06 ch-nr 2-228826 blir bakre stötdämparfästena vridna. Bara en bult till karossfästet som sitter under baksätet ”tidigare två bultar”

1960-08-01 nytt växellådsfäste. Försvann manuella chokewiren och då röret i bottenplattan till detta, då 34 hk motorn kom med elchoke.

1961-08-02 ch-nr 4 027 181 gängade hål förbereda för bilbälte på tunneln. Fästhålen till huvudbromscylinder är 5 mm lägre nu.

-61-66
-67-71
-72-75 McPersonframvagn

Placeringen av chassienumret är ändrats genom åren.

1937-1938 sitter det framför växelspaken på ramtunneln.

1939 – 1948-05-18 mellan växelspaken och handbromsen på en svetsad plåt.

1948-05-18 till 1949-06-22 ch-nr 1-0109101 mellan växelspaken och handbromsen, stansat direkt i ramtunnel.

1949-04-28 ch-nr 1-012651 blev det åtta siffror mot tidigare sju.

Efter 1949-04-28 ch-nr 1-0109101 genom hela 50,60,70 talet sitter det på ramtunneln under baksätet.

 

Annonser