Fram till mars 1952 är där en svetsskarv runt hela ovansidan.

Här ser man svetsskarven.

April 1952 – december 1953 fram till 30 hk kom.
Ingen bananpressning på baksidan som kom först med 30Hk motorn

Slät baksida, bananpressning kom med 30hk motorn

Kabelfäste uppe till höger i bild precis vid skruven till generatorplåten. Svetsmutter i gammat stil på insidan i gavlarna till skruven som håller kylplåtarna

Januari 1954 till 1959. 1959-05-04 är sista med tändkabelröret fäst på insuget.
Kabelfästet på högersidan sitter längre ner än tidigare.

Bananpressning på baksidan.

 

När den stora luftrenaren kom 1959-1960 så tillkom försänkningen i ovankant på fläktkåpan.

Notera att från 1959-05-04 sitter tändkablarna fast i de tre stora hålen med gummihållare och inte liggande i ett rör som tidigare.

Notera skillnaden i nederkant mot blocket.

 

När 34 hk motorn kom 1 juni 1960 nu kom automatchoke och hålet i fläktkåpan för vajern försvann. Lika fläktkåpa till 15 december 1962.

 

Endast i bussarna från ca maj 1959 till januari 1960 med motornummer 3 400 000 till 3 491 699 kom en ny modell av motor fortfarande 30 hk som ser ut som en 34 hk med tex löstagbart generatortorn, idag kallas den för bastard motorn för det var en flopp. På den fläktkåpan sitter kabelklämman till vänster precis under om tändspoleskruvarna.
Försänktning i ovankant vid luftrenaren.
Tre hål för att fästa tändkablarna i fläktkåpan.

Annonser