Fram till mars 1952 är där en svetsskarv runt hela ovansidan.

Här ser man svetsskarven.

April 1952 – december 1953 25 hk motorn troligen samma fram till 30 hk februari 1954.
Kännetecken, kabelfästet på framsidan sitter precis vid skruven till generatorplåten.
Ingen bananpressning på baksidan som kommer på senare modell.

Ingen bananpressning på baksidan.

Kabelfäste till höger i bild precis vid skruven till generatorplåten.

Januari (feb)1954 till 1959. 1959 är sista året med tändkabelröret fäst på insuget.
Kabelfästet på högersidan sitter längre ner än tidigare.

Bananpressning på baksidan.

 

Endast i bussarna från ca maj 1959 till januari 1960 med motornummer 3 400 000 till 3 491 699 kom en ny modell av motor fortfarande 30 hk som ser ut som en 34 hk med tex löstagbart generatortorn, idag kallas den för bastard motorn för det var en flopp. På den fläktkåpan sitter kabelklämman till vänster precis under om tändspoleskruvarna.
Försänktning i ovankant vid luftrenaren.
Tre hål för att fästa tändkablarna i fläktkåpan.

När den stora luftrenaren kom 1959-1960 så tillkom försänkningen i ovankant på fläktkåpan.

När 34 hk motorn kom 1 juni 1960 ch nr 614456 finns olika uppgifter om datum då den kom (1 augusti 3-192507)motornr 5000001 kom denna fläktkåpa och satt fram till 15 december 1962

Notera att att nu sitter tändkablarna i de tre stora hålen och inte i ett rör som tidigare.

Notera skillnaden i nederkant mot blocket.

Notera även att fram till 1957 satt tändkablarna i ett rör som är skruvat på insugningsröret.
Senare satt de i de tre hålen på fläktkåpan.

1960 är

 

1961-1962

 

 

 

 

 

 

 

 

Annonser