Vad gör man när ett stötstångsrör börjar läcka i plåtvecken på en 30 hk motor mitt under säsongen? Delbara rör finns inte att köpa till 25/30 hk motorer, finns bara till 34 hk och senare motorer.                    Plocka ur motorn och av med toppen kan man göra till vintern, men inte gärna mitt under sommaren.

Efter lite funderande och på 20 minuter var röret både tillverkat och byt.

Övre röret är från en 34 hk och senare motor, det undre till en 25/30 motor.

Det större röret går precis över det äldre röret, kapa av så det blir 82 mm långt från det grövre röret. Dela det äldre röret, en biten ska bara 90 mm och andra biten 46 mm.

Jag hittade två fjädrar som passade precis över röret, tror den ena är från en rattstång 61-.         Fjädrarna var lite för svaga så därför satte jag dit båda, hittar man en kraftigare så räcker det med en.

Två extra 25/30 hk stötstångspackningar behövs, koniska sidan vänd mot nya röret.

Det färdiga hemgjorda teleskopiska stötstångsröret överst och originalet under.

Monterat och klart på bilen, sommaren är räddad.

Det skulle gå att utveckla detta med lite brickor och kanske lite svets, men förhoppningsvis blir det inget permanent lösning.

Annonser