Den första VW Typ 1 ”bubblan” i Sverige gick till Svenska Röda Korset den 19 december 1946.

Ett viktigt datum i VW-historien är den 14 oktober 1946. Dels därför att bil nummer 10 000 då rullade av bandet, dels därför att från och med den dagen fanns inga produktionsinskränkningar längre.
Utan först nu kunde bilar säljas till privatpersoner. Några månader tidigare hade några civilbilar blivit sålda på prov hos utvalda återförsäljare i Tyskland den första civilbilen sålde via Schultz en VW återförsäljare i Essen den 17 juli 1946.

Den 8 juli skrevs kontrakt med Scania-Vabis och morgonen den 14 juli 1948 kom en liten karavan med 4 bilar med en av färjorna till Helsingborg.

Deras tyska förare hade kört dem ombord, slagit av motorerna och lämnat
nycklarna till en man i en stor Lincoln.
Därefter hade de åter gått iland och från Helsingör tagit tåget hem mot Tyskland.
På kajen stod fyra män från generalagenten och väntade.
De fyra bilarna var likadana, sånär som på lackeringen.
Många hade hört talas om den lilla bilen, men få hade sett den.
Scania-Vabis hade redan före kriget visat sitt intresse för bilen och i slutet av 1945 besöktes Wolfsburg av en representant från Sverige.
Men förhållandena i Tyskland var så kaotiska och allt så osäkert med produktionen att man beslöt att vänta.

När bilarna kom av färjan kördes de vidare till Scania-Vabis-återförsäljaren Habil i Helsingborg där lokalpressen fick tillfälle att bekanta sig med den nya småbilen.

Här står de uppställda utanför Habil i Helsingborg 14 Juli 1948.
En var svart, en grå, en röd och en blå

Det visade sig att den ena bilen var skadad vid ankomsten då en av de tyska chaufförerna törnat emot någonting på färjan.

Höger strålkastare och skärm var skadade, men det fanns inte så mycket att göra åt detta.

Sen körde bilarna vidare och tankades upp på ESSO macken på Ängelholmsvägen 23 Helsingborg.

Efter att denna spontana pressvisning snabbt genomförts gav sig de fyra bilarna slutligen norrut anförda av försäljningsdirektören Bertil Dymlings eleganta Lincoln Continental Coupé.

Sen vidare framfart genom bla. Örkelljunga på Stockholmsvägen där man gjorde ett tio minuters fikastop med lemonad. Bilarna parkerades mellan konditoriet och smeden Arvid Kristianssons hus, ungefär där Systembolaget ligger idag.

Det var kristid och importrestriktioner styrde vardagslivet i Sverige.
Inte en enda bil levererades till kunder under 1948.

Den första VW 1948 såldes till telemontör Olof Holmgren 5 januari 1949, bil nr två köptes av Prins Bertil
Bilarna kostade då 6300:-

Efter de fyra första bilarna dröjde det ända till den 13 december 1949 innan nästa leverans till Sverige kom, då en bil levererades.
Den 22 december 1949 kom en ny sändning, denna gång 51 bilar.

Demonstration av VW 1948 för återförsäljarna.

Källa: Volkswagen 60 år i Sverige av Peter Haventon

Källa Wikipedia
Fotografier från Helsingborgs Dagblad

På resan upp genom Sverige i Juli 1948 fick Helsingborgs Dagblad som enda tidning chansen att provköra en av de fyra första Volkswagen Typ 1. Den var som tidningen skrev”…ganska spartanskt inredd och torde bli den billigaste bland marknadens småbilar såvida Scania-Vabis, som är svensk ensamförsäljare, får importtillstånd.”

Tidningen fortsatte: ”Fordonet är behagligt att åka i även om det är litet ovant att höra motorn bakom sig – Volkswagen är utrustad med svansmotor.”

Annonser