Bilen är tillverkad i mars 1953 samma månad som ( Zwittern slutade tillverkas ch.nr. 1-0 454951 , 1953-03-09 ) och denna har ch:nr 10457431 och såldes till Åke som köpte bilen ny i 2  april 1953 han körde med bilen fram till 1986.

När han kom för att hämta bilen så var det fel färg han hade beställt en beige men fick en grön L 19!

Visst kunde han få rätt färg, med då skulle han få vänta på en ny bil så han tog denna gröna bilen.

1953 kostade en VW bubbla enligt kvittot 8185:- med några tillval blev summan 8569,33:- låsbar motorlucka underredsbehandling , stänkskydd.

1987 fick döttrarna överta bilen då Åke inte skulle körda bil mer , den blev ståendes i en lada tills 2017 då döttrarna bestämde sig för att sälja bilen.

Åke gjorde aldrig något med bilen själv utan lämnade alltid in bilen på en VW verkstad. Jag tror vartenda faktura finns kvar sen bilen var ny.

Åke förde noggrann bokföring på allt som gjordes med bilen och det följde med vid försäljningen. T.o.m. när han tankade bilen, skrevs det upp i en bok från 1953 – 1986. Han skrev upp antal km pris på bensinen och hur många liter han tankade VARJE gång och byte motoroljan och rundsmörjning efter varje 250 mil allt finns dokumenterat.

Dubbla uppsättningar original nycklar till Sperrwolf växelspakslås, tändinglås, dörr, motorlucklås.

Tyvärr förvarades bilen lite illa efter 1987 men inte ett rosthål ja inte ens nära men ytrost på plana utvändiga ytor värst på taket.

Bilen har kvar alla sina original skärmarna och på tre av skärmarna sitter original tygklädda kederlisterna på. Så en skärm har varit av bilen övriga har troligen aldrig varit av bilen.

Fälgarna har den färgkombination L 19 Atltantic-green och L 56 Pastel-red centrum.

Två av navkapslarna har grönmålat VW märke.

Tre av fem av fälgarna är stämplade fjärde kvartalet 1952 de andra två är stämplade första kvartalet 1953.

Och dessa är originalfälgarna sen 1953

Original 25 hk motorn gick tyvärr sönder 1985 och bytes då ut mot en 30 hk motor.

Men som ordningsman så sparade Åke original motorn.

Alla yttre delar som saknas på motor flyttades över till 30 hk motorn så allt finns kvar.

Så vad var felet på originalmotorn?

Jo kolven har delat sig vid ett kolvringsspår.

Konstigt nog inte en repa i cylindern och inte mista antydan till vändkant heller.

Hur ofta ser man att original pedalgummin sitter kvar på en bil från 1953?

Slitna? Yes but still original.

Bilder på bilen kommer snart.

Annonser